Friday, January 11, 2008

oppgave om tekstmelding

Her har jeg et problem: Jeg skriver nesten aldri meldinger, men får noen. Disse er i hovedsak vel-formulerte og med akkurat nok informasjon. Den siste meldingen kom angående bestilling av kringler, hvor de skulle bringes og når. Alt var klart og presist uttrykt og jeg ser ingen grunn til noe mer analyse.

I vanlige studieforberedende klasser ser jeg liten grunn til å arbeide med tekstmeldinger som sådann. Derimot kan det være fruktbart i en klasse med yrkesfaglig ståsted. Jeg kunne tenke meg å be dem skrive poesi, i første omgang haiku-dikt. Deretter kunne de prøve seg på rap-tekster. Elevene kunne laget fortsettelse på den tekstmeldingen de mottok, særlig hvis det dreier seg om rap.

Dette blir min lille betraktning rundt dette temaet.

1 comment:

Hildegunn said...

Dette er et synspunkt som er forståelig. Ikke SMS inn i klasserommet for enhver pris. Mange har imidlertid prøvd både funksjonell grammatikk og SMS-lyrikk i undervisninga med stort hell, og motivasjon fra elevenes side. Det ble sendt 3,2 milliarder tekstmeldinger første halvdel av 2007. Det er kanskje et tekstvolum skolens tekstkultur bør forholde seg til, men det er selvsagt opp til den enkelte, om man syns dette er noe poeng.....

Harald Morten